Matematikande

Meningsfull matematik genom verkliga problem

Välkommen!

På den här bloggen kan du hitta inspiration och idéer kring hur man kan göra matematiken mer meningsfull för eleverna. Genom att utgå från verkliga problem blir eleverna mer engagerade och motiverade och övar på en mängd olika förmågor. Ökad samarbetsförmåga och bättre matematiskt självförtroende är några av arbetssättets effekter.

Looking up at the Turning Torso (fisheye) by Kalexanderson, on Flickr CC (BY-NC-SA)

Matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer.
Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan.
Matematisk verksamhet är till sin art en kreativ, reflekterande och problemlösande aktivitet som är nära kopplad till den samhälleliga, sociala och tekniska utvecklingen.
Kunskaper i matematik ger människor förutsättningar att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer och ökar möjligheterna att delta i samhällets beslutsprocesser.

Lgr11

Bakgrund

Under våren 2011 kände Bertram Stenlund Fridell och Martin Snickars på Vimarskolan i Vimmerby, att boken styrde undervisningen för mycket och att de skriftliga prov eleverna fick mest innehöll rutinuppgifter.
Eleverna upplevde matematiken som tråkig och meningslös. Genom boken såg eleverna ingen koppling till vardagslivet. Frågan ”Varför ska vi kunna det här?” dök ofta upp.
Eleverna tänkte inte själva utan frågade ofta ”Vad ska jag göra nu?”

Vi började fundera ut områden där matematiken användes i vardagen. Vi ville ha större arbetsområden med introduktion med tydligt syfte.
Inspirerade av läraren och föreläsaren Dan Meyer valde vi att introducera med en enklare film och en ganska öppen fråga. Eleverna fick därefter diskutera vilken fakta vi ska ta reda på och vilka kunskaper de behövde för att undersöka och lösa uppgiften.

Med hjälp av genomgångar och matematikbok har vi tränat på de färdigheter som de kom fram till att de behöver för att lösa uppgiften. Eleverna har även på olika sätt fått ta reda på den fakta som behövs via t.ex. internetsök.

Inom  varje område försöker vi även jobba med innehåll och begrepp med hjälp av laborativt material.

Slutligen har eleverna som en del av examinationen fått redovisa och ge förslag på lösning på den större frågan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 15 oktober, 2012 by in Arbetssättet.

Statistik

  • 11,216 träffar

Twitter-uppdateringar

%d bloggare gillar detta: