Matematikande

Meningsfull matematik genom verkliga problem

Arbetssättets effekter

Efter att ha jobbat i 1,5 år med det här arbetssättet har vi kunnat se flera tydliga effekter.

Eleverna har blivit bättre på att diskutera och argumentera kring matematik och använda olika begrepp. De är mer motiverade och tycker matematiken är roligare. Under lektionerna är de mer fokuserade och kan jobba länge med ett och samma problem. Eleverna är stolta över sina lösningar och visar gärna upp dem för andra.
Elevernas tilltro till sin förmåga att använda matematik har ökat, vilket både vi som lärare och eleverna själva har märkt.

Eleverna förstår nu hur man använder matematik i vardagen och hur viktig matematiken är i samhället.
De har också fått öva sig i att tolka olika situationer matematiskt och att använda digital teknik för att presentera och tolka data.

I enkäter skriver eleverna att de upplever matematiken som mer meningsfull och tycker då att den är roligare och mer intressant. Eleverna tycker att de då lär sig bättre. De tycker också att de blivit bättre förberedda för framtiden. Många elever känner också att de har utvecklat sin samarbetsförmåga.

Utvärdering
Här nedan finns elevernas svar på utvärderingen som de gjorde när de slutade nian.
Utvärdering 9C
Utvärdering 9D

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 15 oktober, 2012 by in Arbetssättet.

Statistik

  • 11,324 träffar

Twitter-uppdateringar

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

%d bloggare gillar detta: