Matematikande

Meningsfull matematik genom verkliga problem

Pizza

Den här uppgiften handlar om att ta reda på vem som har den största, godaste och billigaste pizzan i stan. Det matematiska innehållet är framförallt bråk och procent.

Arbetssätt
Eleverna fick i grupper gå till en pizzeria och hämta den information som behövdes utifrån det vi hade diskuterat fram. De fick även göra en undersökning på skolan kring vilken pizzeria som är mest populär. Detta presenterades sedan i tabellform, samt med ett cirkeldiagram.
Slutligen fick eleverna med hjälp av den fakta de samlat in lösa ett antal uppgifter, där den sista var av mer undersökande och resonerande karaktär. Denna modell är hämtad från ett av delproven i nationella proven.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 27 april, 2012 by in Områden and tagged , , .

Statistik

  • 11,190 träffar

Twitter-uppdateringar

%d bloggare gillar detta: