Matematikande

Meningsfull matematik genom verkliga problem

Min framtid

Det här temat är annorlunda jämfört med de övriga.
Det är ett samarbete mellan hem- och konsumentkunskap, matematik och bild.

Eleverna ska få göra en tänkt resa in i framtiden där de får göra olika val beroende vilken livssituation de befinner dig i.

De får inreda en lägenhet, skaffa familj och jobb, köpa hus och bil och se till att pengarna räcker.
De ska också få skapa en berättelse hämtad ur sitt framtida liv.

I uppgifterna ingår att söka och sammanställa information från olika webbplatser.

Vi använder Excel för att sammanställa data och göra beräkningar.

Uppgifterna presenteras på en blogg och vi använder programmet PhotoStory för att göra bildberättelser. I samband med detta diskuterar vi även upphovsrätt.

Vi kommer även göra studiebesök och få föreläsningar av bank, mäklare och bilförsäljare.

Det huvudsakliga matematiska innehållet är Procent.

Introduktion
Efter introduktionsfilmen får eleverna diskutera tre frågor i smågrupper, som sedan sammanställs på tavlan.
1. Vilka olika val kan man vara tvungen att göra i sitt liv som vuxen?
2. Vilka olika faktorer kan påverka ens ekonomi när man är vuxen?
3. Vilken matematik behöver man kunna för att förstå informationen så man kan göra kloka val?

Läs mer om uppgifterna nedan:
Min framtid – uppgifter

Miniguide Summafunktionen i Excel
Skapa en blogg

Yrkeskort
Yrkeskort med lön

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 27 april, 2012 by in Områden and tagged , .

Statistik

  • 11,190 träffar

Twitter-uppdateringar

%d bloggare gillar detta: